Kakkerlakken in het restaurant

Er was eens een restaurant in Amsterdam dat last had van ….kakkerlakken. Er werd een professioneel bedrijf ingehuurd dat de kakkerlakken moest bestrijden. Er volgde een factuur van € 193,60 voor onderzoek, advies en bestrijding en nog een tweede factuur van € 532,40 voor een tweede bestrijding.


Steeds meer beestjes
Maar de kakkerlakken waren niet onder de indruk en liepen vrolijk door. Er waren er zelf meer dan voorheen. De restauranthouder had geen vertrouwen meer in het bedrijf en vond een andere bestrijder. En die kreeg de kakkerlakken wel weg. Maar de rekeningen van het eerste bedrijf betalen, dat ging hem te ver. Het was dat bedrijf namelijk niet gelukt de kakkerlakken te verdrijven.


Oordeel
De rechter maakte hier korte metten mee. Er zijn twee soorten afspraken: een resultaatsverbintenis en een inspanningsverbintenis. Bij de eerste soort garandeer je een resultaat (bijvoorbeeld: na mijn werkzaamheden zij alle kakkerlakken weg). Bij de tweede soort beloof je dat je best zult doen (ik zal mijn best doen de kakkerlakken te bestrijden). En u voelt hem aankomen: dit was type 2 volgens de rechter. De restauranthouder kon dus alsnog zijn portemonnee trekken. Maar weet nu wel goed hoe hij de volgende keer een overeenkomst moet sluiten.

 

Kwestie uitgelicht

Mr. Ingrid Bouwman
Overwerk en vakantietoeslag

Mr. Ingrid Bouwman

U betaalt ook toeslag over overwerkloon … Door een wijziging in de Wet minimumloon hoort het loon dat u moet betalen voor overuren, straks ook tot het salaris waarover… Verder lezen

Mr. Judith Kruidhof-Stam
Klagen, klagen en nog eens klagen

Mr. Judith Kruidhof-Stam

Bent u niet akkoord met een geleverde prestatie of niet tevreden over een geleverd product? Klaag dan! En doe dat op tijd. De vraag of al dan niet (tijdig) geklaagd… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Van een 8 maak je niet snel een 9

Mr. Frank Kuiper

Waar vroeger aanbestedingen werden gehouden op basis van de laagste prijs, is de lijn sinds 2013 dat de aanbestedende dienst in principe moet kiezen voor de economisch… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Kakkerlakken in het restaurant

Mr. Frank Kuiper

Er was eens een restaurant in Amsterdam dat last had van ….kakkerlakken. Er werd een professioneel bedrijf ingehuurd dat de kakkerlakken moest bestrijden. Er volgde… Verder lezen

Mr. Judith Kruidhof-Stam
Geldvordering

Mr. Judith Kruidhof-Stam

Iedereen heeft het wel eens bij de hand: een openstaande vordering op een debiteur. Uiteraard kan een dergelijke vordering door middel van een ‘gewone’ procedure… Verder lezen

 
(c) 2017 Jager Kuiper advocaten | Ontwerp: fwd concept

Jager Kuiper advocaten
Bevrijdingsweg 1, Hattem
(038) 444 99 88